Zaznacz stronę

Bardzo ważne pytanie, które na pewno zadał sobie nie jeden młody przedsiębiorca i to na każdym etapie rozwoju swojej marki.

Brzmi ono: Czy opakowanie jest ważne?

Oczywiście że jest ważne. Zastanów się nad tym, co ci przychodzi do głowy jako pierwszy argument?

Tak!

No właśnie! Przecież człowiek kupuje oczami i jeśli mu się coś nie podoba, to zwyczajnie tego nie kupi, ponieważ będzie wolał wydać swoje pieniądze na coś bardziej estetycznego i bliższego sercu.

Dodatkowo samo opakowanie można podzielić na kilka kategorii:

  • Opakowanie samego produktu – czyli w jaki sposób owy produkt widzimy na półkach czy trzymamy na własnym magazynie.
  • Opakowanie zbiorcze, czyli zwykle karton lub paleta.
  • Opakowanie ozdobne – prezentowe
  • Opakowanie do wysyłki
Opakowanie produktu

Może się wydawać, że pierwszego rodzaju opakowania nie trzeba omawiać. Jednak poza konsumentami, sprzedawcami są jeszcze producenci, którzy stale szukają idealnego opakowania. By ich produkt był w pełni bezpieczny od zapakowania aż do rozpakowania. I trzeba tutaj od razu zaznaczyć, że ten czas może być odpowiednio różny. Czym to jest uregulowane? Branżą, popytem, jakością, porą roku, itd. 

Wiadomo, zabawki sprzedają się najlepiej w okresie świąt, oraz dnia dziecka. Kwiaty i serca? W walentynki. I można tak wymieniać bez końca. Wiele produktów na naszym rynku są dostępne sezonowo, a co za tym idzie nie mamy możliwości dokonać zakupu tego produktu każdego dnia, lub ten dostęp jest uniemożliwiony, ograniczony lub wyłącznie na zamówienie.

Zabawki często posiadają opakowanie, które pozwala na dotknięcie tego co jest w środku. Sprawdzenie czy melodia jest odpowiednia (zwłaszcza dla zmęczonego rodzica), czy miś jest wystarczająco miły i przyjemny w dotyku, itd. W przypadku produktów spożywczych bywa różnie. Oczywiście owoce i warzywa często kupujemy na wagę, więc leżą przed nami luzem i możemy je dowolnie przebierać i wybierać te które nam się wydają idealne. Są jednak produkty zapakowane, jak mąka czy cukier (papier), cukier puder (folia), ciasteczka (kartonik, folia), cukierki (papierek), nabiał (karton, plastik), itd.

Każdy z tych produktów jest inaczej zapakowany w nieco inne opakowanie ale finał jest taki sam. Produkty te są bezpieczne i dotykanie ich nie sprawi, że produkt ten straci na jakości. Poza oczywiście uszkodzeniem owego opakowania.

Jeszcze jeden przykład?

Buty owinięte są w papier zabezpieczający je przed uszkodzeniem (ocieranie między sobą), a następnie umieszczone w pudełko z nazwą i rozmiarem.

Do czego zmierzam?

Do tego, że każde opakowanie musi być odpowiednio dobrane pod konkretny produkt. Każdy produkt jest inny i wybranie choćby pudełka na buty może powodować mdłości, ponieważ jest wiele gramatur, rozmiarów, nadruków, itd.

Opakowanie musi być skonstruowane w taki sposób, by zachęcało do zakupu. Dlaczego? Wracamy do punktu wyjścia. Człowiek kupuje oczami.

Ile razy ci się zdarzyło kupić coś bo było ładne? Wiele. Odpowiednie ułożenie produktów w pudełkach na pułkach też potrafi zdziałać cuda.

Opakowanie zbiorcze

Zwykle nie widzimy tego opakowania. To opakowanie widzą tylko osoby, które w jakimś stopniu obsługują magazyny. Tutaj też się może wydawać, że co za różnica, bo to przecież i tak jest tylko opakowanie, które ma ochronić produkt w transporcie i pozwolić na przewiezienie większej ilości za jednym razem.

Napisałam magiczne słowa… ochronić produkt.

Zastanów się, co da wrzucenie kilku produktów byle jak, do większego pudła i wysłanie ich, np. kurierem do innego miasta? Da przewiezienie oraz ogromne ryzyko zniszczenia tych produktów w transporcie. Opakowanie zbiorcze ma ochraniać i zapewniać bezpieczny transport.

W takim przypadku warto również zwrócić uwagę na wypełniacze do takich pudeł. Niezależnie czy wysyłasz produkty między swoimi magazynami czy do klienta, warto te pudełka odpowiednio zabezpieczyć, by unikać nie tylko zwrotów ale i zniszczeń, co finalnie powoduje straty.

Opakowanie ozdobne

Tutaj już można spokojnie dać wodze fantazji. Kto z nas nie lubi pakować prezentów lub ich dostawać? Kto nie lubi tej nutki ciekawości podczas wypakowania niespodzianki z papieru lub wyciągania z torby? Ach!

Takich opakowań jest wiele i wykonane są z różnych papierów i folii w odpowiednio różnych i sezonowych grafikach i kolorach.

Jeśli masz swój sklep, to warto zwrócić na to uwagę by posiadać możliwość pakowania na prezent. Oczywiście trzeba wtedy pamiętać, żeby nie wkładać do paczki paragonu czy faktury -wysłać pocztą lub przez e-mail.

Opakowanie do wysyłki

I jesteśmy w domu. Zmora wielu osób, które wysyłają wiele paczek w ciągu dnia. W co pakować żeby było dobrze i żeby produkt został bezpiecznie dostarczony?

Jeżeli już możemy mówić o pewności w zapakowaniu, tak nie możemy mówić o 100% gwarancji dostarczenia paczki w idealnym stanie. Chyba że ktoś sprzedaje lokalnie i osobiście przewozi swoje paczki. Chociaż i wtedy może istnieć ryzyko choćby kradzieży.

Bardzo popularne diety pudełkowe, które dostarczane pod same drzwi czasami i tak znikały, co jest ciekawym zjawiskiem.

Jest kilka miejsc, które mają do tego tematu znakomite podejście. Pierwszym przykładem jest Zalando. Wysyłają produkty w pudłach i gdyby pojawiło się ryzyko zwrotu, to nie odeślesz tych produktów w worku na śmieci, jak to czasami bywa, ale właśnie w tym pudełku. To powoduje że towar jest bezpieczny w obie strony.

eObuwie, oni z tego co pamiętam również korzystają z tego typu wysyłki.

Oczywiście moim celem nie jest to, żebyś już teraz w tej chwili zamawiał nowe opakowania dla swoich produktów. Nie. Jesteś na początku swojej drogi ze sklepem internetowym, tym bardziej nie, ponieważ wtedy pojawia się wiele wydatków o których człowiek nie miał zielonego pojęcia, a fakturę zapłacić trzeba w terminie.

Zatem… przemyśl spokojnie temat opakowań lub ewentualnych zmian. Zrób odpowiednie badanie rynku, swojej grupy docelowej, wtedy będziesz mógł znacznie łatwiej i lepiej ocenić czy to co oferujesz porywa serca i tłumy.

Daj znać jak ci się podobał ten artykuł.