Zaznacz stronę

Grupa docelowa to sprawa konieczna niczym oddychanie.

Ja zaczynając swój pierwszy biznes nie wiedziałam jeszcze, że coś takiego istnieje, więc można powiedzieć że nie byłam jeszcze przygotowana do założenia swojej marki.

Dzięki tej mojej niewiedzy i ogromnej ilości nauki jestem w miejscu w którym jestem, więc właściwie nie ma się czym przejmować i wyszłam na tym bardzo dobrze.

Oczywiście nie polecam ci zakładania firmy i pójścia na żywioł w stylu „niech się dzieje wola nieba”. Czy zakładania własnej firmy, bo akurat taka nastała moda i każdy musi mieć swoją firmę, a jeśli jej nie ma, to jest nikim i zwyczajnie nie nadaje się do życia.

Nie wszystko jest dla wszystkich

Jedni są stworzeni do prowadzenia firmy, a inny do pracy na etacie. Jedni uwielbiają pracę w korporacji i nie widzą dla siebie innej drogi, a inni wolą pracować na pół etatu i być szczęśliwym. Ciągłe słuchanie innych i kierowanie się ich „zachciankami” i uwagami nie jest dobre.

Widzisz że ktoś ma podobny biznes, a jemu wychodzi, a tobie niekoniecznie? Zamiast bić się w piersi i narzekać to weź się w garść i przeanalizuj podstawową rzecz.

Swoją grupę docelową.

Zadaj sobie kilka pytań. Najlepiej zapisz na kartce czy wydrukuj i nie spiesz się z odpowiadaniem. I jednocześnie zapisuj wszystkie myśli jakie przychodzą Ci do głowy. To wszystko ci się przyda. Masz moje słowo.

  1. KTO? Kto jest twoją grupą docelową? Kto ma korzystać z twoich produktów. Duże firmy czy małe przedsiębiorstwa? Czy może tylko osoby prywatne?
  2. CO ROBI? Czym na co dzień się zajmuje? Pracuje? Może ma jakieś hobby? Ma rodzinę? Na jakim stanowisku pracuje?
  3. WYKSZTAŁCENIE Czy jest osobą która posiada wyższe wykształcenie? Czy może nadal studiuje? Być może niezbędna mu będzie matura? Czy wykształcenie ma znaczenie?
  4. CODZIENNOŚĆ Czy ma rodzinę? Jak dużą? Uczy się? Pracuje? Gdzie? W jakim wymiarze czasu? Stan cywilny? Płeć? Ile zarabia?
  5. BRANŻA W czym się specjalizuje? Co lubi? Co jej się podoba? Czy praca sprawia jej przyjemność? W jakiej branży pracuje? HR? PR?
  6. DLACZEGO MA ODWIEDZAĆ MOJĄ STRONĘ? Co ma czuć? Co zobaczyć? Czego potrzebować? W jaki sposób ma trafić? Dlaczego akurat do mnie ma przychodzić? W jaki sposób może mnie znaleźć?
  7. GDZIE? Gdzie mieszka? W bloku? Domu? Kamienicy? W małym czy dużym mieście? Może na wsi? Daleko dojeżdża? Jak długo?
  8. CZAS? Ile ma czasu w ciągu dnia? W jakich godzinach? Porannych? Nocnych? Może popołudniu?
  9. HOBBY? Co lubi? Czego nie lubi? Rękodzieło? HR? Dobre wino, a może lubi wieczorami czytać książki? Gazety?
  10. SPRZĘT? Czy korzysta z internetu głównie na laptopie? Tablecie? Czy telefonie?

To są przykładowe pytania do pytań głównych jakie musisz sobie zadać. Po co je dodałam? W formie podpowiedzi. By było ci łatwiej określić najważniejszą osobę w twoim życiu. Dlaczego najważniejszą? Ponieważ to właśnie ten człowiek będzie robił u ciebie zakupy czy korzystał z twoich usług. Ta osoba będzie generowała twoje zyski i koszty. Ta osoba będzie stała za twoją markę i pobudzała ją do wzrostu. To dla tej osoby będziesz tworzyć wszystkie grafiki, teksty, posty, itd.

Nie powinieneś tego tematu pomijać czy uogólniać. Nie powinieneś prowadzić sprzedaży dla mas, dlaczego?

Wszyscy doskonale wiemy, że jeśli coś jest do wszystkiego, to jest do niczego.